Tredje samling
Jeg jobber jo til daglig 100% som lærer. Derfor prøver jeg så godt jeg kan å relatere fagstoffet vi lærer på høgskolen til det jeg bruker og gjør i praksis. Jeg føler heldigvis at jeg kan si jeg har en god digital kompetanse. Men hva er egentlig en god digital kompetanse? Mange lærere mener det er ulike ting, som f.eks å kunne betale i nettbank, å bruke spotify osv. Jeg tenker at en god digital kompetanse innenfor skolen er å kunne bruke digitale verktøy på en kreativ og nytenkende måte slik at elevene får god nytte av den moderne teknologien, og at man hele tiden bør være oppdatert! Det å være oppdatert på det nyeste innen teknologien er superviktig, og spesielt nå i tiden hvor teknologien utvikler seg såpass raskt. Det holder ikke å lære elevene å kun bruke Microsoft-pakken, da det som er standard kanskje er noe helt annet enn Microsoft da de blir eldre. De må også lære om mulighetene de har, AR-teknologi, VR-teknologi, robot-koding, app-programmering osv, osv.
I forelesningen til Siri fikk vi også se en video som virkelig ga meg chills. Denne videoen er så bra at den må bare deles:
“Humans Need Not Apply” er en video som går inn på dette med den fjerde industrielle revolusjon, og hvordan arbeidsmarkedet blir påvirket av ny teknologi. Videoen viser at behovet for utrolig mange av de yrkene vi har i dag blir borte, og at det ikke vil være behov for å erstatte de. Nye yrker vil komme, men disse aner vi ikke hva er enda. Men vi vet at jobber innen programmering av roboter vil være nødvendig kunnskap i flere av yrkene.
Derfor er det vårt ansvar som lærere å kunne noe om dette slik at vi kan ruste elevene til å ha god nok digital kompetanse at steget inn til et slikt yrke ikke vil være for fjernt. Jeg mener ikke at vi skal lære de avansert koding i 2 klasse, men de burde ha vært innom noe innenfor dette. Det at vi som lærere bruker noe av den nye teknologien kan også gi elevene motivasjon. Kanskje kan det også gi motivasjon til de elevene som til vanlig sliter.
Jeg vil ikke at koding og programmering skal være en happening. Jeg vil ikke at koding og programmering skal være noe de kun bruker i matematikk-faget. Jeg ønsker at alle lærere skal ha en såpass god profesjonsfaglig digital kompetanse at de kan gi elever muligheter for framtiden.